Lúgosítás – ha szerenénk megőrizni egészségünket

Szervezetünkben – és ezt kevesen tudják – lúgos és savas kémiai reakciók zajlanak le.

Manapság általános, hogy a nem túl egészséges és rendszertelen táplálkozással a szervezetek jelentős mértékben elsavasodnak, holott szervezetünk csak lúgos környezetben maradhat egészséges.

Hogy miért is fontos szervezetünk számára a lúgos kémhatás? Elegendő tény hozzá például, hogy vérünk, nyálkahártyáink vagy éppen a magzatvíz is lúgos értékkel bír. Egy átlagos szervezet esetében az ideális PH érték 7 és 8 közötti, amennyiben azonban alatta van az értéknek, akkor már elsavasodásról beszélünk, vagyis a szervezet azon állapotáról, amikor a sav-bázis egyensúly felborult. A sav teljesen normális anyagcsere folyamatok során kerül a szervezetbe, amit testünk képes közömbösíteni, de a helytelen táplálkozás vagy a stressz következtében ez a folyamat felborul.

Az elsavasodás számtalan súlyos betegséghez vezethet, ám a kezdeti stádiumban sokáig nem okoz különösebb tüneteket. A savas állapotban azonban példának okáért jobban szaporodnak a kórokozók, de a kóros elhízás, az ekcéma és az allergia szintén a savbázis felborulásához vezethető vissza, akárcsak az érelmeszesedés vagy a vérnyomásproblémák. A savasodás nagyon sokszor és sokáig nem jár tünetekkel. Általános problémák jelentkezhetnek, így például ingerültség, idegesség vagy fejfájás, de a fáradékonyság, a bőr irritációja vagy a fogak és a csontok meggyengülése is az elsavasodás következményei lehetnek, a szervezet ugyanis mindenhonnan energiát von el ahhoz, hogy semlegesíteni tudja a felgyülemlett savat.

Ha ezzel a problémával találkozunk, haladéktalanul meg kell kezdenünk a lúgosítás folyamatát, amivel kapcsolatban fontos, hogy sosem lehet hirtelen, meggondolatlan és drasztikus, azzal ugyanis csak még nagyobb problémát okozunk magunknak. Fontos, hogy étrendünket folyamatosan állítsuk át a lúgos kémhatású ételekre, így legyen a tányérunkon minél több zöldség és gyümölcs, ami mellett igyekezzünk minél több folyadékot – természetesen vizet – fogyasztani. Kerüljük a szénsavas italokat, és a túlontúl zsíros ételeket, illetve fogyasszunk helyettük magas nátrium-, kálium- és kalciumtartalmú termékeket, valamint csökkentsük a cukorbevitelt is, de a dohányzásról való leszokás és a stresszes életmód kerülése is kiváló lehet a lúgosítás során.