Tavaszi fáradtság megelőzése

Tavaszi fáradtság ellen több „gyógyszerünk” is lehet. Nyilván először mindenkinek a pihenés jut eszébe, de van egy hatásosabb szer is, mondhatni megelőzés.

Az ember nem csak tavasszal érzi magát fáradtnak, rossz közérzetűnek. Nem azért, mert nem alszik eleget, vagy mert kifárad a napi programoktól. Különböző kutatások kimutatták, hogy az egészségtelen táplálkozás gyakran fáradtságot, fáradékonyságot is okozhat. Valószínűleg ehhez a megfelelő és elég mozgás is szükséges.

A téli sötét, hideg után a meleg, világos tavasz következik, változik a légnyomás. Az időjárás változásával együtt jelentkezhet a vérnyomás ingadozása vagy egyszerűen az alacsony vérnyomás. Próbálunk mi alkalmazkodni az időjárás változásához, de nem mindig könnyű és zökkenőmentes. Ez többnyire a kalóriában gazdag, de vitaminban szegény táplálkozásnak köszönhető. Télen túl sok zsíros ételt és az ünnepekben a kelleténél több szénhidrátot fogyasztunk, ami fáradékonyságot, levertséget, álmosságot és gyengeséget vagy rossz közérzetet okozhat. Nem ritka az étvágytalanság és akár a depresszió is.

A tavaszi fáradtságnak több negatív velejárója lehet, nemcsak a táplálkozás, hanem a mozgás és a napfény hiánya is. Nem árt ilyenkor a megelőzésre koncentrálni. Több vitamint kell bevinni a szervezetbe. Akár salátákat, több gyümölcsöt kell fogyasztani, ha még sincs ár módunk, akkor vitaminokkal kell pótolni azokat. A kevés napfény miatt érdemes D vitamint fogyasztani. Az álmosság vashiányra is következtethet, ezért fontos vasban gazdag táplálékokat fogyasztani, mint például a spenótot, halakat, almát, diót, aszalt szilvát.

Ajánlott a rendszeres, napi mozgás is. A téli időszakban gyakran felszedhetünk pár kilót a vitaminhiányos táplálkozás és a kényelmesség következtében. Ha naponta nem lenne rá időnk, csak arra kell törekedni, hogy a gyalog vagy kerékpárral közlekedjünk. Nem szabad elfelejteni, hogy fontos a rendszeres mozgás, heti kétszer, háromszor fél vagy egy óra. Ez lehet bármilyen sport, akár otthoni torna vagy kondicionáló termi mozgás.

Már a tél közepén, de legkésőbb február elején figyelnünk kell tehát a rendszeres és elegendő mozgásra, és a friss levegőn, napon való tartózkodásra. Ezeken kívül fontos a megfelelő táplálkozás is, hogy megelőzzük a tavaszi fáradtságot, amelynek többnyire nincsenek túl kellemes tünetei.